صفرتا صد صادرات پسته ایران

پسته‌ی ایران از گذشته تا به امروز مشتریان زیادی در سراسر دنیا دارد و در حال حاضر هم طرفداران زیادی در کشورهای مختلف دارد، صادرات پسته ایران یکی از مهم‌ترین و ارز آورترین محصولات خشکبار ایران است.

محبوبیت پسته ایران در میان کشورهای عربی و حتی اروپایی زبان زد عام و خاص است و امروزه صادرات پسته ایران سهم قابل توجهی از ارز آوری را برای کشور ما به دست آورده است؛

اما بقیه کشورهایی دیگری مانند آمریکا و ترکیه توانسته‌اند سهم قابل توجهی از صادرات پسته را در جهان به خود اختصاص دهند.

در چندین سال گذشته کشورهای آمریکا و ترکیه پیشرفت بسیار قابل توجهی در تولید و صادرات پسته داشته‌اند. کشور آمریکا توانسته در یک دهه گذشته سطح کشت پسته‌ی خود را به طرز قابل توجهی گسترش دهد، همین امر باعث شده که میزان تولید پسته آمریکا با رشد قابل توجهی روبرو شود و با تحریم‌های به وجود آمده برای کشور ما، مشکلاتی در زمینه صادرات پسته به سایر کشورها به وجود آید.

البته می‌بایست به این نکته هم توجه داشت که حجم قابل توجهی از تولید پسته در آمریکا صرف مصارف داخلی می‌شود و ایران همچنان جایگاه برتر در صادرات را داشته و می‌تواند داشته باشد، از دیگر رقبای جدی ایران در صادرات پسته کشور ترکیه است که البته با توجه به حجم کشت و تولید، این کشور رقیب جدی همانند آمریکا به حساب نمی‌آید.

با وجود تحریم ها و رقبایی همچون آمریکا و ترکیه، ایران سالیانه حدود ۱.۲ میلیارد دلار پسته به کشورهای دنیا صادر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate »